Zdrave navike jedne porodice

EVO KAKO TREBA DA IZGLEDA JELOVNIK JEDNE PORODICE: Ovo mora da se nađe na vašem stolu!

Roditelji su prvi koji kod dece uvode zdrave navike u ishrani. Iako će kasnije od okoline i medija saznavati mnogo stvari, ono što su zdrave kućne navike ostaje njihova baza

Trpeza
Autor:
Foto: Shutterstock

Spremati hranu za svoje ukućane, kuvati redovno i kako treba, ne preskakati obroke - veliki je zadatak za one koji brinu o zdravlju najbližih. Živimo u vremenu punom neizvesnosti, poslovi koje radimo traže od nas veliku snagu, a i ne raspolažemo svi istom količinom novca koja je potrebna da nam ishrana bude od najkvalitetnijih namirnica.

Zato je prva stavka na našem spisku: dobro planiranje. Zaposleni roditelji trebalo bi da odrede jelovnik barem za nedelju dana unapred, u zavisnosti kog uzrasta su njihova deca i šta treba da se nađe na meniju trpezarijskog stola.

Postoji velika razlika između onoga "dobro pojesti" i zdravo se hraniti. Naša nacionalna kuhinja spada u teške, masne i slasne: mnogo mesa, mnogo krompira i ostalih ugljenih hidrata, jakih belih sireva i ukrčkanih kuvanih jela.

Normalno je da jedemo i takvu hranu ponekad, kad su slavlja i praznici. Svakog dana ishrana treba da bude umerena, raznovrsna, izbalansirana u svemu i za svakog člana porodice. Odrasli i deca najbolje je da jedu iste obroke kada su zajedno, ukoliko nema onih sa posebnim potrebama u ishrani. Poslednjih godina sve je više najmlađih koji od najranijeg doba počinju da boluju od gojaznosti, koja vodi ka juvenilnom dijabetesu, visokom krvnom pritisku, visokim vrednostima holesterola i anemije. Gradsko stanovništvo okreće se brzoj hrani, a u seoskim sredinama deca prerano počinju sa ishranom koja je teška i masna.

Loše je ako domaćice i majke sa zadovoljstvom prihvataju televizijske reklame koje najmlađima za doručak nude čokoladne namaze za hleb prepun aditiva, a za užinu slične slatkiše. Umesto domaćeg ili kvalitetnog kupovnog džema od sezonskog voća, deci natrpamo pun tanjir veštačke hrane. Možemo li očekivati da budu zdrava i steknu imunitet?

Naravno da teret pada na ženu, ali tako je od prvog dana rođenja deteta. Što se bračni partner više uključi u proces pripreme, najpre obroka za bebu, a kasnije i odrasle dece, taj teret će se podeliti. Dojiti svoje dete je prvi početak zdrave ishrane, ali majčinim mlekom beba unosi u sebe ono što jede majka, tako da u ovom periodu u maminoj ishrani treba treba da bude dovoljno proteina, vitamina i minerala. Preterano jakom ishranom kod bebica se javljaju grčevi, kolike (stomačni problemi), a dešava se da postanu i gojazne. Zato, što manje griza, a što više voćnih obroka i kašica.

KOLIKO PUTA JESTI?

Izgleda kao nemoguća misija, ali zdrava ishrana podrazumeva pet obroka dnevno - doručak, ručak i večeru, plus dve užine. Ništa od toga ne mora da bude skupo ni glamurozno. Kajgana od jaja, jogurt, mleko, čaj, tost, kifla, ovsene pahuljice, parče hleba, puter i jedna šnita šunke sasvim su dovoljni za početak dana. Dodajmo neki sveže ceđeni sok - i spremni smo za posao i školu. Ne treba ujutru nikuda ići gladan. Bilo šta što nam prija i na šta smo navikli zadovoljiće naše potrebe.

Ručak bi uvek trebalo početi supom, makar onom iz kesice. Kuvanje domaće, zdrave supe od raznih vrsta mesa traži više vremena i može da se pripremi vikendom. Povrće je prosto obavezno, koje god da je u pitanju. Deci se njegova konzumacija preporučuje ličnim primerom. Ne navaljujte na njih da ga jedu, samo im stavite na tanjir kao i odraslima. Mališani nas imitiraju i poješće ono što i mi. Parče mesa je dovoljna količina za svakoga, a salata se takođe podrazumeva. Kad dete pojede nekoliko listića zelene salate, na dobrom smo putu.

Sličan princip važi i za večeru. Užina uvek može da nam bude jedna jabuka, banana ili tanjirić voća. Deci je potrebno više, pa za ovaj obrok mogu da pojedu i domaće kolače ili jedan sendvič, s obzirom na to da rastu, hrana može da bude i nešto jača.

Ako držite dijetu, ne treba to objavljivati na javna zvona. Sa uživanjem konzumirajte tu svoju malu porciju, bez uzdisanja i kukanja kako ste gladni. Generalno, hrana ne treba da bude najedanje i prejedanje, već zajednički obred i obed.

VREDNOST ZAJEDNIŠTVA

Ovde dolazimo do izuzetno važnog detalja zdrave ishrane: jesti zajedno. Istraživanja pokazuju da su zdravije one porodice u kojima ukućani ručavaju i večeravaju zajedno. U pitanju je ritual kojim hranimo i telo i dušu, trenutak ravnopravnosti svih članova, mesto gde se pričaju dnevni događaji, rešavaju manji problemi, pričaju šale i učvršćuju veze. Ako to vide u kući, ovakva deca će izbegavati nezdravu hranu, kao i pušenje i alkohol. Obavezno ih treba uključiti u proces spremanja, posluživanja i skladištenja hrane. Neka iz kesa i torbi vade namirnice i odlažu tamo gde im je mesto, tako će naučiti o kakvoj vrsti hrane je reč. Važno je da znaju šta jedu. Neka postave sto i pripremljeno jelo iznesu na trpezu. Najzad, kada nauče nešto sami sebi da skuvaju ili isprže, na putu su da eksperimentišu sa zdravim sastojcima, samo ih naučite tome.

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...