Pročitajte

Ovako se hrane ljudi sa Okinave: Zdravi, mršavi, žive najduže!

Njihov odnos prema hrani je ključ svega
Nutricija 18.08.2017. - 19:41h Autor: BastaBalkana.com
Foto: Shutterstock

Nazvana po jednom od japanskih ostrva, Okinava dijeta predstavlja način života i kulturu ishrane jednog dela Japanaca, zbog koje oni ne samo da su zdravi i vitalni u poznim godinama, već im ona obezbeđuje i dug vek.

 

Šta je Okinava dijeta?

 

Naziv Okinava dijeta potiče od imena najvećeg ostrva japanskog arhipelaga Rjukju. Zaljubljenici u istoriju setiće se bitke kod Okinave iz perioda Drugog svetskog rata, ali ime ovog ostrva sve više treba zapamtiti i zato što njegovi stanovnici žive zaista veoma dugo.

 

Dok prosečan životni vek u SAD iznosi 78,8 godina, u Japanu je on 84 godine, dok ljudi sa Okinave dožive i 100 godina. U brojkama je to čak pet puta više u odnosu na njihove sunarodnike u ostalim delovima Japana.

 

Istraživači su godinama proučavali stanovnike Okinave i pronašli da odgovor u tipičnoj ishrani Okinavaca i njihovom odnosu prema jelu.

 

Zbog njega su Japanci zdravi i žive najduže: 10 zlatnih saveta slavnog lekara (105)!

 

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia

 

Šta Okinavci jedu?

 

Okinava dijeta bazira se na prirodi i njenim postulatima. U njoj je naglašena ishrana bogata žutim, narandžastim i zelenim povrćem. Dok je pirinač neizostavan u drugim delovima Japana, stanovnici Okinave su smanjili upotrebu ove žitarice i umesto nje koncentrišu se na slatki krompir (batat). Meso (uključujući i svinjetinu), mleko i morski plodovi se jedu u malim količinama, a naglasak je na soji i mahunarkama.

 

Cela ishrana je zasnovana je na niskom unosu šećera i žitarica, tako da žitelji Okinave troše oko 30 odsto manje šećera i 15 odsto manje žitarica nego stanovnici u ostatku Japana.

 

Harahači bu - ključ neprejedanja

 

Ne može se govoriti o ishrani Okinavaca bez pominjanja pojma harahači bu. To je konfučijanski princip koji ih podseća da prestanu s jelom onda kada su 80 odsto siti, što bi značilo da stanovnici Okinave nikada ne mogu upasti u rizik da se prejedu.

 

Ruskinja (90) ne pije lekove, i nikad ne kuka: Njen savet za sreću raspametio je ceo svet! (FOTO)

 

Foto: Profimedia
Foto: Profimedia

 

Jesti umereno i polako na ovaj način znači da Okinavci imaju vremena da razmisle o tome šta i kako konzumiraju. Praktično, oni dok jedu proveravaju sami sebi kada je vreme da odustanu od daljeg jela, jer su postigli sitost, tako da ovo temeljno konzumiranje hrane daje vremena njihovom stomaku da signalizira mozgu osećaj sitosti.

 

Ispostavlja se da se ova strategija veoma isplati. Žitelji Okinave običnojedu oko 1.200 kalorija dnevno, mnogo manje od preporučenog svetskog proseka od 2.000 kalorija. To je zato što je hrana koju konzumiraju Japanci bogata hranljivim materijama, a i zbog već navedenog običaja harahači bu, koji im stopira unos kalorija. To je ključ zbog kog su Okinavci zdravi tokom celog svog života koji traje najmanje osam decenija, a češće i poprilično duže.

 

3 pravila ishrane Okinavaca

 

Živopisna hrana

 

Jesti razno voće i povrće je dobro za nas bez obzira na to kakvo je i toga se pridržavaju Okinavci. Oni biraju voće i povrće raznih boja, jarkih i živopisnih. Zato je njihova ishrana bogata antioksidansima i hranljivim materijama. Konkretno, narandžasto i žuto voće i povrće bogato je karotenoidima, ato su hraljive materije koje ublažavaju upalu, podstiču rast i razvoj i poboljšavaju funkciju imunog sistema, kao i sve kritične delove organizma kako bi čovek ostajao zdrav s godinama.

 

Okružena sa 5 mora, u njoj ljudi žive dugo i bez bolesti: Ovo je najzdravija zemlja na svetu!

 

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

 

Ograničena količina visokokvalitetnog mesa i morskih plodova

 

Iako Okinava dijeta dozvoljava meso i morsku hranu, to se dešava u malim i ograničenim količinama. Konzumiranje ovakve hrane dozvoljeno je svega nekoliko puta nedeljno ili u posebnim prilikama, što je dovoljno za obezbeđivanje organizma zdravim mastima, čime se sprečava pojava i smanjuje upala, kontroliše nivo holesterola i umanjuje rizik od srčanih oboljenja, uz pridržavanje kalorijskog unosa od oko 1.200 kalorija dnevno.

 

Ograničenje žitarica i mlečnih proizvoda

 

Ne može se ignorisati činjenica da Okinava dijeta u sebi skoro da i nema mlečnih i žitnih proizvoda. Gluten, koji se nalazi u zrnu žitarica, predstavlja opasnost, mnogo veću nego što je to bio slučaj u prethodnom veku, jer, na primer, pšenica koju danas kupujemo sadrži skoro dvostruko veću količinu glutena nego nekada.Previše glutena može da izazove probavne probleme, upale, nervozna creva i alergijske reakcije. Čak i ljudi koji misle da mogu tolerisati unos glutena često se iznenade kada otkriju da se smanjenjem ili eliminisanjem ovog proteina iz ishrane njihovo zdravlje poboljšalo, a neki problemi koji su bili naizgled nevezani sa tim, kao što su akne ili nadimanje, potpuno iščeznu.

 

Alergični ste na gluten: Ovo su simptomi koje ne smete da ignorišete!

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...