Bogata vitaminima

Sprečava osteoporozu, Alchajmerovu bolest i infarkt: Proleće ne sme proći bez ovog povrća!

Svaka žena bez obzira na godine mora što više da jede blitvu, jer je ona izvor zdravlja za nežniji pol
Nutricija 14.05.2017. - 11:30h Autor: alternativa-za-vas.com
Foto: Shutterstock

Blitva (lat. Beta vulgaris subsp. cicla) je tamnozeleno lisnato povrće iz porodice lobodnjača među koje spadaju i cvekla i spanać. Potiče sa Mediterana, a danas je čest gost u baštama širom sveta.

 

Blitva je izuzetno cenjena još od davnih vremena, o čemu govore i Aristotelovi zapisi iz 4. veka pre Hrista. Još u doba starih Grka i Rimljana prepoznate su njene lekovite moći te je smatrana čudotvornom biljkom.

 

Uzgaja se zbog izuzetno hranjivog lišća, dok se njen koren smatra manje vrednim i ređe se upotrebljava.

 

Energetska i nutritivna vrednost

 

Blitva u svom lišću krije brojne nutritivno vredne upstance zbog čega se smatra zaista moćnom namirnicom. Gotovo da nema vitamina ili minerala koji nisu u većoj ili manjoj meri sadržani u ovom povrću.

 

Prema tvrdnjama stručnjaka u blitvi je prisutno oko 13 različitih antioksidansa, od koji se posebno ističu alfa i beta-karoten, lutein, zeaksantin i kolin.

 

I ne slutite šta sve može obična blitva: Zeleni blagoslov iz prirode!

Foto: Thinkstock
Foto: Thinkstock

 

Ovo je jedna od retkih namirnica koja termičkom obradom ne gubi svoje vrednosti. Naime, za razliku od drugog povrća ili voća, količina nutrijenata u blitvi se čak i povećava nakon procesa termičke obrade.

 

U jednoj porciji lišća blitve u značajnim količinama su dostupni i vitamini K, A, E i C te minerali magnezijum, mangan, kalijum i železo. U nešto manjem postotku prisutni su riboflavin, tiamin, niacin, pantotenska kiselina, vitamin B6, kalcijum, fosfor, cink i selen.

 

Blitva je odličan izvor folne kiseline zbog čega se konzumacija ovog povrća posebno preporučuje trudnicama i dojiljama. Bogata je i hlorofilom koji ima višestruke koristi za ljudski organizam.

 

Zdravstvene dobrobiti blitve

 

Blitva je bogat izvor korisnih supstanci koje hrane vaš organizam i doprinose njegovoj lepoti i zdravlju. Donosimo vam 7 zdravstvenih dobrobiti ovog čudesnog povrća:

 

1. Štiti od osteoporoze

 

Vitamin K te minerali kalcijum i magnezijum brinu o zdravlju i snazi kostiju. Vitamin K1 sprečava prekomernu aktivaciju osteoklasta, ćelija koje razgrađuju koštano tkivo. Osim toga, vitamin K1 se u crevima pretvara u vitamin K2, koji podstiče aktivaciju osteokalcina, najvažnijeg ne-kolagenskog proteina u koštanom tkivu. Osteokalcin je naročito važan jer usmerava molekule kalcijuma prema kostima. Naučna istraživanja potvrđuju da su niski nivoi vitamina K u direktnoj vezi s pojavom osteoporoze.

2. Čuva zdravlje očiju

 

Blitva sadrži velike količine beta-karotena koji je višestruko koristan za zdravlje očiju. Prema tvrdnjama stručnjaka ovaj vitamin doprinosi smanjenju rizika od pojave makularne degeneracije, glaukoma, noćnog slepila i drugih poremećaja vida. Karotenoidi, lutein i zeaksantin takođe štite oči. Lutein se smatra vrlo dobrim zaštitnikom od štetnog delovanja UV zraka. Smanjuje rizik od degeneracije oka, štiti osetljivo tkivo rožnice i sprečava razvoj očne mrene.

 

3. Pomaže u mršavljenju

 

Blitva je vrlo dobar saveznik u mršavljenju i održavanju vitke linije. Ovo povrće ima malo kalorija, a njegova prednost je obilje dijetalnih vlakana. Vlakna usporavaju apsorpciju masti i ugljikohidrata te daju osećaj sitosti. Istovremeno, blitva je prepuna hranjivih tvari i fitonutrijenata koji će se pobrinuti da vaš organizam tokom dijete dobije sve što mu je potrebno za optimalno zdravlje.

 

4. Smanjuje rizik od razvoja dijabetesa

 

Poznato je da su dijetalna vlakna izuzetno korisna u prevenciji i kontroli dijabetesa tipa 2. Vlakna usporavaju apsorpciju nutritivnih spojeva, što doprinosi održavanju stabilnog nivoa šećera na duže vreme. Istraživanja su potvrdila da vlakna takođe pomažu kako bi se smanjio glikolizirani hemoglobin kod pacijenta koji su već oboleli od ove bolesti.

 

5. Sprečava Alchajmerovu bolest

 

Zbog svojih antioksidativnih svojstava, vitamin K može sprečiti odumiranje nervnih ćelija, koje je posledica oksidativnog stresa. Prema mišljenju naučnik nizak nivo vitamina K povezan je s razvojem Alchajmerove bolesti, što je potvrdila i studija sprovedena na univerzitetu Severne Karoline. Veruje se da se uzimanjem većih količina vitamina K može sprečiti ova bolest.

 

6. Štiti zdravlje srca i krvnih sudova

 

Blitva sadrži nutrijente koji povoljno utiču na kardiovaskularno zdravlje. Istraživanja su pokazala da ljudi koji ne unose dovoljne količine kalcijuma, magnezijuma i kalijuma imaju veću verovatnost od pojave visokog krvnog pritiska. Smatra se da ovi minerali podstiču otpuštanje natrijuma iz organizma te tako doprinose širenju arterija i snižavanju povišenog krvnog pritiska. Važno je napomenuti da uzimanje tih minerala u obliku suplemenata ne daje iste zdravstvene dobrobiti kao kada se oni unose putem hrane. Prema studiji objavljenoj 2013. godine u časopisu British Journal of Clinical Pharmacology, blitva višestruko doprinosi zdravlju krvnih sudova - smanjuje krvni pritisak, podstiče cirkulaciju, sprečava agregaciju trombocita i disfunkciju endotela.

 

7. Smanjuje rizik od raka

 

Vitamin K prisutan u lišću blitve povezuje sa smanjenim rizikom od razvoja raka prostate, debelog creva, dojke i jetre. Blitva je dobar izvor beta karotena koji se u organizmu pretvara u vitamin A. Osim što čuva zdravlje očiju, ovaj vitamin je i snažan borac protiv oksidativnih oštećenja, poznatih uzročnika raka. Blitva sadrži i klorofil, koji je vrlo delotvoran u blokiranju heterocikličkih amina (HCAs) - spojeva koji nastaju tokom pripreme hrane na vrlo visokim temperaturama (na primer prženjem ili roštiljanjem).

 

Kupovina i čuvanje blitve

 

Prilikom kupovine ovog povrća obratite pažnju na njezin izgled i kvalitet. Lišće blitve ne sme biti uvenulo i treba imati izraženu tamnozelenu boju. Stabljika mora biti tvrđa i ne sme na krajevima biti smeđa jer je to znak truljenja. Blitvu možete čuvati u frižideru tri do četiri dana. Umotajte je u plastičnu vrećicu te je ostavite u frižider.

 

Ako imate blitvu u svojoj bašti, ne dozvolite da propadne. Zamrznite je bez straha da će biti manje ukusna. Naime, blitva je jedno od povrća koja procesom zamrzavanja gotovo u potpunosti zadržava svoj ukus. Zamrznite je tako da listove najprije blanširate u vreloj vodi (oko 2 minute), a zatim ih ohladite i spakujte u zamrzivač; celu ili sitno iseckanu, zavisno o tome kako ćete ih pripremati.

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs