20 čudesnih zalogaja koji čuvaju vaše zdravlje

Znate li koje su najzdravije namirnice na svetu?

Beli luk, brokoli, paradajz, limun, spanać, grožđe i još nekoliko namirnica čuvaju vaše zdravlje, štite od mnogih bolesti i lako su dostupne
Nutricija 09.09.2013. - 13:43h Autor: cure.ba
Foto: Shutterstock

Po svom zdravom sadržaju, jedinstvenom ukusu, raskošnim bojama i prepoznatljivom mirisu ove namirnice odskaču od svih drugih, pa spadaju u red najzdravijih na svetu. Uvrstite ih u svoj jelovnik i učinićete uslugu vašem organizmu u celosti.

 

Limun
Ova voćka je poznata po svojim antiseptičkim svojstvima, posebno protiv bolova u grlu, kao i zbog svog vitamina C. Malo limuna u zelenom čaju ili sa školjkama omogućuje da organizam bolje apsorbuje antioksidanse koji se nalaze u čaju, kao i grožđe iz plodova mora.

 

Losos, skuša, tuna, pastrmka
Masne ribe su jedan od najvažnijih izvora prirodnih masnih kiselina omega-3. Brojne studije su pokazale da njihovo redovno konzumiranje osetno smanjuje smrtne srčane udare, a sprečava i recidiv infarkta.

 

Grožđe
Vrline koje se pripisuju vinu proizlaze iz resveratrola kojim obiluje kožica grožđa. Taj fenolički spoj ima kardio-zaštitne i neuro-zaštitne učinke, a može smanjiti i neka oboljenja od raka, kao i dijabetes. Grožđe (sveže, isceđeno ili sušeno), pravi je izvor minerala i vitamina A, B i C.

 

Paradajz
Ovo povrće dobija svoju crvenu boju od likopena, materije koja ima antiholesterolna i antiupalna svojstva, a štite i od raka prostate. Kuvan ili prerađen paradajz u obliku pirea olakšava organizmu bolju apsorpciju likopena.

 

Ren
Ren je korijen sa antibiotičkim svojstvima, a obiluje vitaminom C (80 mg na 100g). Prema jednoj japanskoj studiji, wasabi (japanski senf), koji se dobija od jedne vrste rena, sprečava, navodno, stvaranje karijesa.

 

Kupus
Crven, zelen ili kineski, kada je kuvan, kupus je izvor vitamina K, koji je neophodan za krvotok i rast kostiju. A sirov, obiluje glukozinatima, koji se, za vreme žvakanja, pretvaraju u izotiocijanate, poznate po tome da sprečavaju razvoj mnogih vrsta raka.

 

Smokva
Sveža ili suva, smokva je bogata vlaknima. Ali vjerojatno i voće najbogatije kalcijem. Suhu cijene sportaši, jer ih opskrbljuje glicidima. A prednost tih glicida smokve je upravo nizak glikemički indeks.

 

Zeleni čaj
Jaka koncentracija supstance epigalokatehina-3 galat, polifenola sa anti-upalnim svojstvima, a u središtu je i mnogobrojnih istraživanja kanceroznih bolesti, artroze i Alchajmera. Zeleni čaj deluje opuštajuće, a zahvaljujući tianinu je i amino kiselina.

 

Jagode i maline
Ove voćke
su važni izvori vitamina C, E, betakarotena i elagične kiseline, koji su i antioksidansi. Prema jednoj tajlandskoj studiji iz 2007, njihova svojstva kao antioksidansa se čak podeseterostručuju kada se pomešaju sa malo alkohola.

 

Sočivo i pasulj
Sočivo i pasulj su opskrbljivači vlaknima i složenim glicidima, ali također i mineralima (kalijumom, fosforom, magnezijumom...) i vitaminima (A, C, PP...). Budući da im je glikemijski indeks nizak, nutricionisti ih preporučuju protiv debljanja.

 

Luk
Većina sumpornih spojeva luka zbog kojih plačemo kada ga gulimo, štite od zakrečenja krvnih sudova, a to pomaže boljoj fluidnosti krvi. U spoljašnjim slojevima luka, nalazi se, u velikoj količini, kvercetin, flavonol s poznatim antikancerogenim i antiholesterolnim učincima.

 

Brusnice
One su izvor proantocianidina, polifenola, koji pomažu u borbi protiv urinarnih infekcija, jer sprečavaju taloženje bakterija na zidovima urinarnih puteva. Ali, samo severno-američke vrste brusnica imaju lekovito dejstvo.

 

Jabuka
Izvor raznih flavonoida (kvercetina, katekina, epikatekina) i klorogeničke kiseline, jabuka smanjuje rizike od kardio-vaskularnih bolesti, kancerogenih bolesti, pa čak i od astme. Njena koža sadrži 6 puta više vitamina i antioksidansa od njenog mesa. Ali, treba biti oprezan zbog njenih mnogobrojnih tretmana. Zato dajte prednost bio jabuci.

 

Fizalis (egzotično voće)
Ovo voće raste, između ostalih, i na američkom kontinentu. Prema nekim studijama, najjači je antioksidans od svih vrsta voća. Neke tradicionalne medicine ga koriste za lečenje astme i reumatskih bolesti.

 

Đumbir
Pikantan i mirišljav začin
je milenijumski lek. Pokazao se vrlo efikasnim protiv mučnine (mučnine u trudnoći, morske bolesti). Njegov antiupalni učinak ogleda se, prema nekim studijama, u olakšavanju bolova od artroze.

 

Crna repa
Crna repa se često jede sirova, može da se iscedi i uzima kao sok u lekovite svrhe. Taj tradicionalni lek pomaže kod nekih probavnih smetnji, jer stimuliše prolaz kroz creva i pomaže žučnu cirkulaciju.

 

Bademi, orasi i lešnici
Ovo voće je bogato mono-nezasićenim i poli-nezasićenim masnim kiselinama, aduti su protiv lošeg holesterola i kardio-vaskularnih bolesti. A, takođe sadrže vitamine (E, B, PP...) i minerale (kalcijum i magnezijum).

 

Brokoli
Brokoli je bogat vitaminom B9, koji pomaže u borbi protiv anemije, sadrži i antikancerozne antioksidanse: brokulin, alkaloid, i sulforafan, koji, prema jednoj američkoj studiji, takođe može da štititi kožu od UV zraka. Najbolje može da se iskoristi ako se jede sirov.

 

Beli luk
Beli luk je pravom smislu reči saveznik našeg zdravlja. Pun supstanci sa antibiotskim delovanjem, kao što su sulfidne kiseline, pun vitamina A, B i C, pomaže u borbi protiv visokog pritiska, lošeg holesterola i nekih vrsta raka. Najefikasniji je ako ga jedemo svežeg i sirovog.

 

Spanać
Nije posebno bogat gvožđem, ali je zato bogat vitaminom B9 koji se preporučuje trudnicama. Bogat je i luteinom i zeaksantinom, dva karotenoida koji smanjuju rizik od katarakta i makularne degeneracije, vezane za starost.

 

Pratite Stil magazin na facebook:
https://www.facebook.com/Stil.kurir.rs

Razmena sadržaja

Inicijalizacija u toku...