Slavna glumica sa 18 godina ušla u svet filma ne iz ljubavi prema glumi, već iz potrebe da preživi: Pa dok je bila na vrhuncu slave povukla se iz šok razloga

Džulijet Luis je ceo život provela jureći nešto od čega većina ljudi beži, želela je da dokaže istinu da umetnost i ludilo dele istu kožu
Foto: Supplied by LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

Ušla je na set filma „Rt straha“ sa osamnaest godina – mršava, intenzivna, oči poput žica pod naponom – i stala preko puta Roberta De Nira, ekipa je zadržavala dah, De Niro, legenda, izgovorio je svoju repliku, a Džulijet Luis nije ni trepnula,nagnula se napred, prateći njega u stopu, a kada se scena završila, Skorseze je samo klimnuo glavom. „Imamo je“, rekao je.

Niko je nije trenirao za ovo, nije se školovala, nije potekla iz pedigrea ili uglađenosti. Došla je iz haosa – Los Anđelesa 1980-ih, ćerka glumca koja se bori, poluodgajana na kastinzima i salama za probe, gde je vazduh mirisao na ambiciju i cigarete. Gluma za nju nije bila san, to je bio preživljavanje.

Kada je „Rt straha“ stigao u bioskope 1991. godine, svet ju je otkrio kao što varnica otkriva benzin. Ta scena u motelskoj sobi sa De Nirom – sva napetost, sva opasnost – bila je previše stvarna, previše uznemirujuća. „Ko je ona?“, pitali su kritičari. Sa osamnaest godina, nominovana je za Oskara. Holivud je očekivao da postane sledeća romantična glavna uloga, sledeća zvezda u pakovanju.
Umesto toga, spalila je mapu.

Foto: Supplied by LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

Džulijet Luis nije želela sigurnost ili slatkoću. Želela je istinu - čak i ako je ružna. U filmu „Rođene ubice“, pretvorila je nasilje u umetnost, plešući bosa i krvava uz glas Petsi Klajn dok se svet rušio oko nje. U Kaliforniji, glumila je nevinost toliko krhku da je okrutnost bila nepodnošljiva za gledanje. Publika ju je nazivala neuravnoteženom. Ona je to nazivala iskrenom. „Ja ne glumim“, rekla je. „Živim u trenutku dok se ne slomi.“

I to je ono što je radila - iznova i iznova - živeći na ivici svakog kadra.

Ali Holivud ne nagrađuje žene koje se ne ponašaju lepo. Ponude su se proredile. Reflektor je nestao. Zato je uradila najveću moguću stvar u stilu Džulijet: osnovala je rok bend.

Foto: Supplied by LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

„Džulijet i Liks“ nije bio neki projekat sujete - to je bio vrisak pretvoren u melodiju. Obilazila je klubove natopljene znojem, noseći pocepane farmerke i vojne čizme, penjući se na zvučnike kao da su planine. Novinari su joj se rugali: „Glumica pokušava da bude pank.“ Ali nije marila. Nije se pretvarala, gomila je bacala pivo, ruže, a ponekad i oboje. Vrištala je dok joj glas nije pukao, a onda je vrisnula još više. To nije bila pobuna. To je bila sloboda. Iza divljine, međutim, krila se disciplina. Nije pila. Nije se zabavljala. Ostala je čista dok ju je svet nazivao opasnom. Govorila je o zavisnosti, izgorelosti i nemogućem dvostrukom standardu žene koja previše oseća. Industrija je pokušala da je etiketira kao – muzu, buntovnicu, problemsku – ali ona je bila nešto teže definisati: žena koja je odbijala da bude u vlasništvu bilo koga, čak i sopstvene slave.

A onda se, tiho, vratila. Ne kao naivna devojka kakva je nekada bila, već kao nešto žešće, mudrije, nepredvidivije. U filmu „Druga sestra“ pronašla je nežnost, a da nije izgubila svoju oštrinu. U filmovima „Mama“ i „Žute jakne“, postala je jeziva – sada starija, i dalje električna, i dalje nepredvidiva, svaki gest mešavina opasnosti i empatije. Niste mogli da skrenete pogled. Nikada niste mogli.

Džulijet Luis je ceo život provela jureći nešto od čega većina ljudi beži, želela je da dokaže istinu da umetnost i ludilo dele istu kožu. Nikada nije želela da bude obožavana. Želela je da bude stvarna. A stvarnost, u njenom svetu, uvek je značila da bude pogrešno shvaćena.

Foto: REUTERS

Jednom je rekla: „Ljudi misle da sam divlja. Nisam. Fokusirana sam.“ To je tajna koju niko nije video. Haos je bio jezik. Buka je bila kontrola. Svaka uloga, svaki stih, svaki vrisak sa slabo osvetljene scene – to je bio njen način da ostane budna u svetu koji stalno pokušava da uspava ljude.

Džulijet Luis nikada nije odgovarala holivudskim okvirima. Otvorila ih je, provukla se kroz staklo i nastavila da hoda.
Jer za nju umetnost nikada nije bila aplauz. Bila je to iskrenost – ona koja ostavlja modrice.
I negde između ludila i muzike, između straha i slobode, izgradila je nešto što i dalje gori: dokaz da je najopasnija stvar koju žena može biti u Holivudu... ona sama.