Kako je Zdravko Šotra bio konzistentna stilska ikona sve do 92. godine, a da to nismo ni znali?

Postoji jedan drugi deo Zdravka Šotre, koji smo godinama redovno propuštali da istaknemo.
Fotografije i intervjui u domaćim medijima pokazuju upravo tu stilsku konzistentnost u Šotrinom javnom imidžu, a deluje kao i da privatno nije posustajao. Foto: Milan Maricic/ATAImages

Zdravko Šotra bio je ime koji je svaki ljubitelj domaće kinematografije prepoznavao kao garanciju narativne topline, dobrog rediteljskog zanata i filma koji publiku ne ostavlja ravnodušnom. Zdravko je preminuo u 92. godini i ostavio iza sebe legendarna ostvarenja, koja su u ušla u istoriju srpske kinematografije.

Ipak, postoji jedan drugi sloj Šotrine pojave koji smo godinama redovno propuštali da kategorizujemo, a to je njegova tiha, dosledna estetika, stil koji, ako ga posmatramo pažljivije, počinje da govori o čoveku koji je, bez velikih reči i bez marketinških trikova, bio konzistentna stilska ikona.

Prvo zapažanje koje ostavlja utisak Zdravka Šotre kao konzistentne ikone stila jeste na premijerama.

Funkcionalnost je Šotri svakako bila pred ekstravagancijom. Za razliku od stilskih ikona koji traže šok ili spektakl, Šotrina estetika je radila na principu funkcionalnog stila i principijelnosti. Foto: Antonio Ahel/ATAImages

Na fotografijama sa premijera, javnih nastupa i intervjua Šotra se javlja u vrlo sličnim kombinacijama, proračunato neutralne palete (sive, tamnoplave, zemljane nijanse), jednostavni sako i uočljive naočare koje mu daju intelektualni, pomalo "profesorski" izraz. Šotrin "uniformni" stil nije rezultat nepažnje, već je estetski izbor koji komunicira ozbiljnost, pouzdanost i neku vrstu diskretne elegancije intelektualca, ono što modne kritike često nazivaju "vizuelnom konzistencijom brenda". Fotografije i intervjui u domaćim medijima pokazuju upravo tu konzistentnost u Šotrinom javnom imidžu, a deluje kao i da privatno nije posustajao.

Funkcionalnost je Šotri svakako bila pred ekstravagancijom. Za razliku od stilskih ikona koji traže šok ili spektakl, Šotrina estetika je radila na principu funkcionalnog stila i principijelnosti. Sako preko tanke košulje, dobro skrojene pantalone, često jednostavne cipele ili čizme, sve to govori o osobi kojoj je praktičnost ipak u funkciji lika koji predstavlja: pedantnog, posvećenog zanatu i sklonog minimalizmu. Bez klasične kravate, ali zato sa leptir-mašnom na važnim događajima.

Šotrina pojava definitivno znači za širi kulturni kontekst. On razbija mišljenja o tome da je modna ikona isključivo osoba koja prati trendove ili nosi skupe brendove. Foto: Antonio Ahel/ATAImages

U kontekstu jugoslovensko-srpskog kulturnog prostora, takav stil je prirodno gravitirao titulama "intelektualac", statusu koji je kod Šotre bio podupret i bogatom filmskom biografijom.

Naočare (različitih, ali srodnih rama), povremeni šeširi ili kape, i prizvuk retro klasika u izboru tkanina, sve je to davalo Šotrinoj pojavi notu autentičnosti. Ti sitni ponavljajući elementi deluju kao potpis; slično kao što režiser ima svoj autorski rukopis u kadru, Šotra je imao autorski rukopis u garderobi. Tu dolazimo do važnog momenta: autentičnost bez reklame, možda najteže dostižna vrsta stila danas. Primetiti da neko stalno bira isti set diskretnih, ali pažljivih detalja znači uočiti njegovu estetsku doslednost. Medijski prikazi i fotografije tokom poslednjih decenija potvrđuju te motive.

Životno načelo Zdravka Šotre zbog kojeg je doživeo pozne godine: Ovo svako od nas treba da upamti

Zdravko Šotra nosi Burberi šal. Foto: Milan Maricic/ATAImages

Zašto to nismo ranije videli?

Dva su ključna razloga. Prvo, Šotra je tradicionalno bio vrednovan i posmatran kroz prizmu reditelja i pripovedača, u fokusu su mu bile priče, glumci i režija, ne njegov izgled. Drugo, u našoj kulturnoj naraciji modne ikone se obično traže u domenu mode, estrade i brenda; intelektualci i zanatlije uglavnom "prođu" neprimećeno, jer je odustvo ekstravagancije prisutno, ali ne i odsustvo stila. Kombinacija tih faktora značila je da je Šotrina modna konzistentnost dugo ostajala "u senci" njegovog stvaralaštva.

Šotrina pojava definitivno znači za širi kulturni kontekst. On razbija mišljenja o tome da je modna ikona isključivo osoba koja prati trendove ili nosi skupe brendove. Stil može biti i etos, komunikacija profesionalnog integriteta i osobnog ukusa. Šotra pokazuje kako starije generacije kulturnih stvaralaca razvijaju vizuelni kodeks koji traje decenijama i postaje deo njihove javne prepoznatljivosti.

U eri brzih promena imidža i viralnih transformacija, takav konzistentan izgled nudi model za ono što bi se moglo nazvati "održiva elegancija", garderoba koja traje i koja gradi prepoznatljivost.

Na kraju, važno je reći da Šotrina konzistentna ikoničnost nije samo u tome da je izgledao lepo ili oportuno, već u tome što je njegov stil bio produžetak njegove profesionalne etike. Kad sagledamo njegovu karijeru i javne nastupe, jasno je da se radi o jednom suptilnom, ali trajnom kodu vizuelne komunikacije.

Ako ćemo danas posthumno priznati Šotri mesto među onima koji su oblikovali kulturnu scenu i svojim izgledom, ne samo svojim filmovima, onda je to priznanje manje paradni čin mode, a više čitanje jednog životnog potpisa koji je decenijama govorio tiho i uporno.

This browser does not support the video element.

Preminuo Zdravko Šotra Izvor: Kurir