Kad je umro od raka najlepši na planeti, njegov muž se ubio da bi ih sahranili zajedno: Gej afera tresla je Holivud
Na njihovu neverovatnu i intrigantnu ljubav niko nije mogao da ostane imun
Autor:
1920-ih filmovi su bili nemi, vlasnici studija su vladali sistemom samocenzure, a kodeks o produkciji filmova počela je da se uspostavlja. Uprkos ovim ograničenjima na kreativne i lične slobode, jedan izuzetno popularan glumac nemih filmova odbio je da bude ućutkan ili da mu život diktiraju promenljivi talasi represije.
Bio je to Vilijam Haines, otvoreno gej superstar, verovatno prvi otvoreni gej kad su u pitanju filmske zvezde u Holivudu. Dok je Haines poznat među onima koji su upoznati sa istorijom LGBTQ+ Holivuda, svet nažalost nije svestan njegove priče i staza koje je trasirao za mnoge.
Prošlo je nekoliko godina pre nego što je Hainesova karijera počela da uzlaznom putanjom, ali kada se to dogodilo, eksplodirala je. Njegov uspeh započeo je nemom komedijom "Brown of Harvard" i nastavio se kroz više od 50 filmova. Publika ga je obožavala, kao i njegovi kolege i reditelji. Godine 1930. bio je najuspešnija muška filmska zvezda u zemlji (i među pet najboljih od 1928. do 1932. godine).
Tada je Haines nestao iz javnog života. Veliki šefovi studija nisu obožavali Hainesa, a među njima je bio i tiranski Louis B. Mayer iz MGM-a. Iako su Hainesovi filmovi donosili zaradu, njega su potajno primoravali da ostavi svog dugogodišnjeg partnera, Džimija Šildsa, i uđe u brak iz interesa, da se oženi da bi imao "paravan". Haines im je odbrusio "Već sam u braku," navodno ih razljutio.
Filmski kodeks, koji je postavljao stroga pravila o moralnosti u filmovima i životima filmskih glumaca, postajao je norma do početka '30-ih; Hainesovo otvoreno i bestida življenje života smatrano je pretnjom. Majer ga je otpustio, a Haines je započeo karijeru dizajnera, "William Haines Designs" i dalje funkcioniše danas.
Pa zašto je Billy Haines napustio nivo slave za koji bi većina ljudi, bilo u prošlosti ili sadašnjosti, učinila sve? Napravio je izbor da ostane van ormara i čvrsto se držao tog izbora do kraja svog života. A kako se ispostavilo, postojale su mnoge, vrlo dobre, razlozi za to.
Bio je zaljubljen i odbio je da živi laž Najveći razlog zašto je Billy Haines ostao van ormara bila je ljubav. Sreo je svog partnera, Džimija Šildsa, tokom putovanja u Njujork 1926. godine. Šilds je bio stalno prisutan u Hainesovom životu; svi Billyjevi prijatelji, saradnici i klijenti znali su za njihov posvećen odnos. Kada je Majer pokušao da se umeša u tu vezu, Billy je napustio Holivud bez osvrtanja.
Džoan Krawford, jedna od Billyjevih najboljih prijateljica, poznato je izjavila da su Haines i Šilds imali "najsrećniji brak u Holivudu." Bili su zajedno 47 godina, sve do Hainesove smrti od raka pluća 1973. godine. Očajan i slomljen, Šilds je okončao svoj život manje od godinu dana kasnije. Njih dvojica su sahranjeni jedno pored drugog na groblju Woodlawn Memorial u Santa Monici.
Haines je oduvek imao oko za dizajn, a njegove kuće su bile prave izložbene prostorije gde je ne samo organizovao legendarne zabave, već je i primenio svoje dizajnerske veštine. Prijatelji su ga angažovali da preuredi njihove domove, a Hainesov krug klijenata je rastao do te mere da je imao uspešan sporedni biznis. Prepoznajući ograničenja koja nameće Produkcijski kodeks, formulašku prirodu svojih filmova i kratkotrajnost holivudske karijere, Haines je video priliku za drugu karijeru koja je bila ispunjenija i održivija od rada u filmu. U biznisu unutrašnjeg dizajna bilo je više prihvatanja njegove želje da živi život kako on želi, daleko od skrivanja.
Filmski studiji su razvijali složene izmišljene pozadine za svoje zvezde i imali malo interesovanja za stvarne živote svojih glumaca. To je bio Holivud u koji je Haines ušao sa svojim prvim filmom. Po svemu sudeći, Haines je već godinama živeo otvoreno, kada je stigao u liberalni raj nemog filmskog Holivuda, verovatno mu nikada nije palo na pamet da se vrati u ormar.
Kada su studiji pokušavali da primoraju zvezde da žive složene, izmišljene živote u narednim decenijama, Haines je odustao. Na kraju, do Holivuda je došao jer je to bilo mesto gde je mogao biti ono što jeste i da se zabavi. Ako se to promenilo, takođe je nestalo i njegovo interesovanje za glumu.
Haines nikada nije smatrao sebe velikim glumcem, a iako je njegova glumačka karijera bila izuzetno profitabilna, njegov glavni razlog za pravljenje filmova bio je jednostavno zabava. Priča se da je voleo da se zabavlja. Postoje priče i glasine o divljim zabavama koje je organizovao i prisustvovao (da li je zaista spavao sa Klarkom Gejblom?!), a svoju dugogodišnju strast prema lepim stvarima negovao je okružujući se luksuzom. Njegov duh razigranosti i dobrog humora je dobro dokumentovan, a ozbiljnost i dosada koje često prate snimanje filma sigurno su ga na neki način dosadile.
Bio je zaljubljen i odbio je da živi laž
Najveći razlog zašto je Haines priznao svima da je gej, bila je ljubav. Sreo je svog partnera, Džimija Šildsa, tokom putovanja u Njujork 1926. godine. Šilds je bio stalno prisutan u Hainesovom životu, svi njegovi prijatelji, saradnici i klijenti znali su za njihov posvećen odnos. Kada je Majer pokušao da se umeša u tu vezu, Haines je napustio Holivud bez osvrtanja.
Džoan Kraford, jedna od Hainesovih najboljih prijateljica, koja je izjavila da su Haines i Šilds imali "najsrećniji brak u Holivudu." Bili su zajedno 47 godina, sve do Hainesove smrti od raka pluća 1973. godine. Očajan i slomljen, Šilds je okončao svoj život manje od godinu dana kasnije. Njih dvojica su sahranjeni jedan pored drugog na groblju.