NAJVAŽNIJE PRAVILO MARIJE MONTESORI KOD SRPSKIH RODITELJA JE NEZAMISLIVO: Često prave grešku, kod dece razviju poremećaj
Tokom razvoja deteta postoje tri nivoa poslušnosti
Autor:
Marija Montesori, koja se bavila dečjim razvojem od rođenja do rane adolescencije, postavila je ključne teorije i koncepte u oblasti pedagogije. Njen rad naglašava tri ključna perioda u formiranju karaktera deteta, a njen najznačajniji doprinos pedagogiji je koncept "normalizacije" kod dece.
Normalizacija:
Ovaj termin se odnosi na fenomen koji se javlja kod dece kada se potpuno posvete aktivnosti koju su sami odabrali. To znači da dete duboko i sa punom koncentracijom učestvuje u nekoj aktivnosti koja ga privlači. Montesori je smatrala da je ovo ključno iskustvo za detetov razvoj jer ga uči samokontroli, discipline i dubokog angažovanja. Normalizacija omogućava detetu da razvija svoje sposobnosti i veštine na prirodan način.
Volja i Poslušnost:
Montesori je isticala da volja i poslušnost predstavljaju deo istog fenomena i da deca imaju urođenu motivaciju za sopstvenim razvojem.Razvoj poslušnosti se odvija kroz tri stadijuma:
Prvi stadijum je kada dete povremeno sluša, a poslušnost zavisi od razvoja njegovih sposobnosti.
Drugi stadijum je kada dete postaje sposobno da se redovno povinuje zahtevima.
Treći stadijum je kada dete pokazuje spremnost i radost u poslušnosti, često prema autoritetima kao što je vaspitačica.
Tri ključna perioda u formiranju karaktera:
Montesori je identifikovala tri ključna perioda u razvoju karaktera deteta:
Period do šeste godine:
Dete u ovom periodu ne razlikuje dobro od zla, ali se formiraju temelji karaktera. To je vreme intenzivnog napora i energetske neuravnoteženosti.
Period od šeste do dvanaeste godine:
Dete postaje svesno razlike između ispravnog i pogrešnog, oblikuje svoju moralnu svest i razvija socijalnu svest.
Period od dvanaeste do osamnaeste godine:
Dete razvija osećanje ljubavi prema državi, pripadnost naciji i postavlja temelje za odraslo doba.
Montesori je razvila sistem obrazovanja i vaspitanja koji se temelji na ovim teorijama. Ona je naglašavala da deca ne treba da budu podvrgnuta pretnjama ili laskanju, već da im treba pružiti normalne uslove za život kako bi se razvijala prirodno. Njen pristup i metode su inspirisale mnoge škole širom sveta, a Institut Marije Montesori osnovan od strane njenog sina nastavlja tradiciju njenog rada i obrazovanja.