Džejms Hant je imao 17 godina kada se spremao za svoju profesionalnu karijeru u medicini. Roditelji Suzan i Valis uštedeli su pet hiljada funti kojima je trebalo da plate njegov medicinski fakultet i čitava porodica se radovala tome da će Džejms krenuti akademskim putem.
Kao dete voleo je tenis, skvoš i skijanje. Svirao je trubu, voleo je životinje i bio je sasvim običan mladić. Za volan je prvi put u životu seo na komšijski traktor tokom letnjih praznika, ali nije se baš proslavio jer nije imao snage stiskati kvačilo i menjati brzine pa je brzo odustao. Par meseci pre 18. rođendana, nakon što je položio vozački, otišao je preko leta u okolinu Silverstonea kod Krisa Ridgea, svog teniskog partnera.
Njegov brat Simon je u garaži popravljao neki stari Mini i pripremao ga za trku tog vikenda. Pozvao je Džejmsa i Čarlsa da mu se pridruže za vikend i Hant je prvi put u životu uživo video kako izgledaju autotrke. I nešto se u njemu promenilo.
Kad se vratio kući, roditeljima je rekao da ga medicina više ne zanima i da želi postati vozač trka. Zamolio ih je da mu daju pola od onih 5000 funti da može kupiti Mini i krenuti s trkama, ali je dobio kratko i jasno "Ne!". Hant se zaposlio i radio dva posla paralelno kako bi imao novca za trke, kupio je nekakav stari Mini i krenuo u svet autotrka o kojima nije imao blage veze.
Nije verovao da je prvak
Svi su skakali oko njega i govorili mu da je svetski prvak, ali Hant nije želeo da veruje. Previše je preokreta bilo u ovoj sezoni da bi mogao početi slaviti. Tražio je neki papir na kojemu se vidi konačni poredak i vikao je “Dajte mi dokaz!”.
Neko mu je donio dokaz na kojemu je pisao 3. Džejms Hant (McLaren), ali i dalje nije verovao. Tek kad su mu sudije i direktor trke rekli da je sve u redu i da nema nikakvih žalbi, Hant je prihvatio da je uspeo i odmah zatražio piće. Bio je to antiklimaktični kraj dramatične sezone.
“Želeo sam biti potpuno siguran. Nisam želeo slaviti i misliti da sam svetski prvak da bi mi onda neko rekao da nisam zbog tog i tog razloga, a bilo je barem 300 razloga da nešto krene u pogrešnom pravcu. Tek kad sam pogledao sve zapisnike i kad su mi potvrdili da je to zaista i konačni poredak počeo sam delomično verovati da sam prvak”, rekao je Hant nakon trke i dodao:
“Kad sam stao na postolje kraj Andretija, samo sam čekao da me neko odvuče od tamo i kaže mi da nisam prvak. Signali iz bokseva su bili zbunjujući. Rekli su mi da sam četvrti, a znao sam da sam u jednom trenutku prošao trećeg. Poznavajući koliko su nepouzdani bili čitavu sezonu, ništa im nisam verovao. Kad sam završio razgovore s novinarima, izašao sam napolje i bio je mrkli mrak. Nigde nikoga. Nikoga nije bilo da mi oduzme to treće mesto. Tek tada sam poverovao da sam prvak sveta!"
Lauda nije imao pojma kako je trka završila dok nije došao na aerodrom. Kad je odustao od trke, kratko se čuo s ljudima iz Ferarija koji su bili ljuti na njega što se nije takmičio. Enzo Ferari urlao je na njega preko telefona i kad je shvatio da ga niko nije pitao kako se oseća, Lauda je uzeo ženu za ruku i otišao na aerodrom. Tek je tamo na televiziji video da je ostao bez titule.
48 sati ludila
I dok je Lauda bio na putu kući, u Tokiju je počela fešta kakvi se ne pamte. Uz Hanta, najveći dobitnik bio je Džon Hogan, šef Marlborova marketinga. Njemu je bilo svejedno ko će biti svetski prvak jer je Marlboro sponzorisao i Hanta i Laudu. Ali, Hant je bio idealan muškarac za Marlborovu kampanju i idealno zaštitno lice proizvoda. Naročito nakon što je Lauda ostao bez pola lica.
Žurka nije stajala sledećih 48 sati. I Hogan i Hant poslali su devojke kući. I one su znale što sledi. Pridružio im se i Bari Šin, novi svetski prvak u motociklizmu, i o njihovom slavlju pričalo se godinama.
Hogan se pobrinuo da bude alkohola i hrane koliko god treba, da navrate i devojke, a i da bude raznog praha, zlu ne trebalo. Hant je u tih 48 sati sodome i gomore spavao četiri sata, a takav mamuran, izubijan od alkohola, droge i seksa pojavio se na prijemu u britanskoj ambasadi.
Dres kod je, jasno, postojao, ali napravio se izuzetak za svetskog prvaka koji je došao u flekavoj odeći i jedva stajao na nogama koliko je bio pijan. Vratili su se u Hilton gde se Hant morao družiti s Marlborovim direktorima, ali je izgledao kao duh.
“Pili smo dva dana bez prestanka. Odspavao je par sati, ali to mu, naravno, nije pomoglo. Ostalog se ne sećam”, rekao je Hogan.
Hant je za povratak kući imao kartu u ekonomskoj klasi u kojoj je uvek letio, ali mu je Japan Airlines za nagradu to promenio u biznis-klasu. To je značilo da let može čekati u loungeu za one s biznis-kartama. Pijani Hant u lounge bar je upao s ogromnom plišanom gorilom koja je imala činele na rukama i kojima je Hant neumorno mlatio satima čekajući let.
Popio sav alkohol pa išao u biznis-klasu po još
Po dolasku u avion, Hanta je na stepenicama lično dočekao kapetan pokazavši mu njegovo mesto u biznis-klasi. Hant nije želeo ni čuti, nego je želeo leteti s mehaničarima i ostalim članovima tima u ekonomskoj klasi. Alkohola je u ekonomskoj nestalo nakon par sati. Videvši da je vrag odneo šalu, Hant je iskoristio svoju biznis-kartu da bi od tamo dovukao još pića i cirkus se nastavio.
Kako je let odmicao, svi su polako zaspali. Šin je nagovarao stjuardese da odu u WC, a Hantu je bilo dosadno pa se vratio u biznis-klasu na večeru s kapetanom i ostalima. Paralelno je pio pivo i vino, a stujardese su trčale od kuhinje do stola kako bi stigle napuniti čaše.
“Bio je to potpuno bizaran let po svim kriterijima, ali baš svi u tom džambo džetu su bili presrećni. Kad smo sleteli , Džejms je proživljavao najgori mamurluk u životu i ničeg se nije sećao”, prepričao je Hogan.
Hant je jedva silazio niz stepenice pred masu fotoreportera i više od 2000 navijača koji su ga dočekali na aerodromu. Došli su i roditelji koji su ga grlili onakvog nikakvog , a tu je bila i Džejn Birbeck, sad i službeno njegova devojka koja se pravila da se proteklih 48 i nešto više sati nije dogodilo.
U danima koji su sledili razvlačili su ga na sve strane. Na većinu večera i sastanaka Hant je dolazio u farmerkama, majici i japankama u nadi da ga neće pustiti i da se neće moći pojaviti. Ali, Hant je sad bio svetska megazvezda i, što se organizatora ticalo, mogao je doći i go, svejedno bi ga pustili. U čitavom tom haosu Hant se setio svojeg velikog rivala.
"Žao mi je što sam na onakav način osvojio naslov. Žao mi je zbog svih ostalih momaka što se ta trka morala voziti u onakvim uslovima. Iskreno, jako sam želeo osvojiti taj naslov i drago mi je da sam uspeo jer sam ga zaslužio. Ali, najpoštenije bi bilo da smo ja i Niki mogli da podelimo titulu”, rekao je Hant.
Razulareno slavlje i dani zabave bili su svojevrsni kraj Hantove karijere. Vozio je za McLaren još dve godine da bi 1979. prešao u Wolf. Nije mu išlo, imao je dosta problema s bolidom, a jako ga je potresla i pogibija Ronieja Petersona godinu dana ranije. Hant je rekao - dosta je.
U godinama nakon vozačke karijere, Hant je nastavio svojim životnim stilom, a zarađivao je kao komentator trka na BBC-ju. To je radio isto onako kako je vozio - izuzetno talentirano, duhovito i do zla boga zabavno. Vređao je kolege vozače kad je mislio da ne voze dobro, govorio je u eter da su budale, a publiku je to strašno zabavljalo.
Skrasio se kad je upoznao ljubav svog života
Nije želeo da se njegov glas emitira u Južnoj Africi zbog apartheida, ali nije to mogao zaustaviti pa je deo zarade od komentiranja dao aktivistima u JAR-u koji su se borili za prava crnaca. Pokušao se vratiti 1980. godine, ali je povratak propao.
Godine 1982. upoznao je Sarah Lomaks i oženio je 1983. Ali, to je bila veza prepuna trzavica, Hant je jednom čak i uhapšen zbog navodnog napada na Sarah iako je kasnije pušten, ali njegov životni stil ga je uništavao i iznutra i u odnosu s porodicom. Nestalo je i novca i Hant je - propao.
“Ostali smo u kontaktu nakon njegove karijere. Viđali smo se redovno i jednom sam mu rekao da ne može ovako dalje i da mora nešto promeniti. Ručali smo u Londonu i rekao sam mu "Daj se saberi i dovedi se u red"," prisetio se Lauda.
Za divno čudo, Hant ga je poslušao. Nakon što se razišao s Lomax, u zimu 1989. u restoranu u Vimbldonu, u kojem je živeo, tad 35-godišnji Džejms upoznao je 18 godina mlađu Helen Dajson. Krio je vezu od svojih prijatelja, ona od roditelja, ali Hant je ponovo bio srećan.
Ovu trku nije želeo da izgubi. Zbog Helen je ostavio pića, droge i žurke i počeo je živeti normalno. Vozio se okolo biciklom, postao je pristojan i imao je najobičniji kamionet Austin A35. Nakon što je kroz i preko njega prošlo 5000 žena, hektolitri alkohola i kilogrami i kilogrami droge, Hant se skrasio.
“Poslušao me. Tri, četiri godine živeo je sasvim normalno. Bio je vedar, obožavao je Helen i radovao se životu s njom”, rekao je Lauda.
Odlučan da s njom provede ostatak života, Hant ju je nazvao 14. juna 1993. godine i zaprosio je. Helen je, naravno, rekla “Da”, a presrećni Hant obavestio je prijatelje i legao u krevet. Više se nikad nije probudio.
Džejms Hant preminuo je u snu u noći na 15. juna 1993. godine. Nakon svega što je u životu radio, hiljade sati u bolidu koji su tad bili jako opasni i razularenih zabava, preminuo je od strašno jakog srčanog udara, piše index.hr
Pored svega što je u životu prošao, nikom nije bilo realno da je umro na ovaj način