novine
Da li znate šta je QR kod?! Do 31. januara svaki proizvod u maloprodaji će morati da ga ima!
Potrošači će sami moći da instaliraju aplikaciju na pametnom telefonu i da skeniraju bar-kod
Autor:
Svi proizvodi u maloprodaji od 31. januara moraju da imaju bar-kod ili QR kod, što je do sada bila samo mogućnost, kažu u Ministarstvu trgovine. To je utvrđeno odredbom Zakona o trgovini koja se odnosi na deklaraciju.
Načelnik Odeljenja za trgovinu i razvoj konkurencije u Ministarstvu trgovine Željko Rakić kaže da tu nema nikakvih drastičnih promena.
– Od 31. januara postoji obaveza, ranije je bila mogućnost da pored osnovnih podataka na deklaraciji, kao što je naziv proizvoda, vrsta proizvoda, proizvođač i slično, bude navedena i neka mašinski čitljiva oznaka, kao što je recimo barkod ili QR kod – rekao je Rakić.
Zakon o trgovini počeo je da se primenjuje pre šest meseci, a Rakić objašnjava da je ostavljen prelazni period samo za početak primene odredbe o deklaraciji koja se odnosi na obavezu da roba bude označena mašinski čitljivom oznakom.
– Ostavili smo prelazni period samo za ovu odredbu od nekih šest meseci kako bi proizvodjači, odnosno trgovci mogli da se pripreme za ovu novinu – rekao je Rakić.
Objasnio je da su mašinski čitljive oznake vrlo zgodne kao sredstvo da se prati roba i da se njom manipuliše, jer smanjuje troškove manipulacije, a ujedno je i lakša sledljivost same robe.
– Možete i kao potrošač sami da instalirate aplikaciju na vašem pametnom telefonu i da onda skenirate bar-kod i vidite odakle je taj proizvod, da nađete osnovne podatke o tom proizvodu ili neku drugu mašinski čitljivu oznaku kao što je QR kod – kaže Rakić.
Naveo je da, po Zakonu o trgovini, deklaracija mora da sadrži naziv proizvoda, vrstu, model, tip, količinu, u zavisnosti od prirode robe.
– Recimo kilogram, litar, neka roba se prodaje na kilogram, mora da sadrži poslovno ime proizvođača. Uz robu iz uvoza mora da piše ime uvoznika i zemlja proizvodnje. To su neki osnovni elementi koje zahteva naš zakon o trgovini – kaže Rakić.
Najavio je da će tržišni inspektori kontrolisati poštovanje zakona, a da Tržišna inspekcija radi u skladu sa planovima, a i po prijavama potrošača.